Mar 18, 2018

Future, Love & Life



Assalamualaikum semua, barangkali lama sungguh tak buat entry kan? How your life? Better or worse? 
Hari nie aku nak cerita 3 point penting iaitu Future, life & Love. 3 benda nie berkait rapat ini kerana sebagai manusia kita tak boleh lari dari 3 benda nie.


 




Life..


Sedarkah anda bahawa kehidupan anda ada pasang surutnya? Dalam erti lain ada masa anda gembira dan ada masa anda kecewa. Gembira dan keceawa nie lumrah kehidupan. Kalau orang tua, depa akan kata “ Pakcik dah rasa asam garam dulu sebelum anak-anak. Terpikir tak? Kenapa orang tua berkata bergitu? Kerarna mereka ini dah banyak lalui frasa-frasa kehidupan. Dari Bayi, Remaja, Dewasa, Berumah tangga dan Tua.. Mati tu, aku tak boleh kata lah, sebab belum merasai mati, hampir mati itu ada. Banyak kawan-kawan disekeliling anda merai kehiudpan itu sendir.. Frasa kehidupan akan bermula selepas kau tamat belajar.



Disitu kau akan tahu erti kehidupan, betapa susahnya nak jadi manusia di dunia nie. Yelah, nak cari kerja, lepas tu bayar hutang belajar dan bila dah ada kerja.. Mulut2 makcik bawang plak mngata kenapa tak kawin2 lagi.. Payah kan nak menjawab soalan ini? Bak kata trainer aku semasa di di SAPURAA KENCANA. “ Today, saya sudah hampir Berjaya dengan task yang diberikan, tetapi esok lusa mungkin saya akan gagal. Sebabnya setiap ujian, lain2 markahnya.. Macam sama dalam ujian SPM kan?

Future.



Yang nie payah sikit nak cita, lain orang lain dia pnya future. Tapi banyak aku belajar dr sini bila attend one program RS. Kita sebagai manusia perlu ada vision board kita sendiri. Supaya kita dapat achieve apa yang kita nak pada masa hadapan. Tapi ini juga terletak pada Yang MAHA ESA.. kita hanya merancang, Allah yang tentukan.

Macam aku sendiri, aku ada benda yang akan aku achieve dan akan juga kecundang jua akhirnya. Sebabnya… jalan2 kehidupan itu tak semestinya indah.. Awang yang gelap akan bagi sinar kepada rumput2,haiwan dan juga manusia. Nampak tak? Ianya berkait dengan kehidupan.. ini belom masuk point love lagi.

Yang penting We Must Have Clear Vision In Order To Achieve okay gais?

Love.

L O V E, atau dalam Bahasa dipangil cinta.. Cinta pun ada frasa nya tersendiri.. Masihkah kau ingat dulu time nak melangkah kea lam dewasa kita lalui alam remaja..? haa, time alam remaja tu adalah cinta cinta yang boleh di ungkapkan CINTA MONYET. Frasa nie, dimana Nampak orang bercinta, kita pun nak sibuk bercinta. Wahal, erti CINTA itu kita pun taktahu, main sebat je.. Asal boleh..

Lepas cinta monyet, CINTA DEWASA.. Cinta dewasa nie buat kita kadang2 takut nak bercinta. Sebabnya kat cinta dewasa nie kita jumpa macam2 orang yang hanya nak bercinta ats kepentingan kita.Ada aku tgk, tak ramai yg Berjaya dalam frasa nie, ada kecewa berduka lara dan ada juga yang bahagia. Kat sini kita belajar erti cinta sebenar. Jumpa orang yang sepatutnya bukan mudah weii.. tu ada yg masih membujang smpai sekarang. Paling sedihnya bila, segala effort kau tak dihargai.. ramai kecundang lalu kecewa. Tapi semua ada harapan untuk Berjaya dalam frasa nie, cumanya masa belum sesuai..

Wrong person, wrong time,


Setiap manusia tu, pasti ada pasangannya, kalua tak jumpa kat dunia.. Insyallah jumpe kat akhirat. Cuma masanya akan tiba cepat atau lambat.. Tapi kita nie sebagai manusia, selalu mengharapkan seseorang akan jatuh cinta dengan kita. Itu salah sama sekali, sebab, cinta yang hakiki adalah CINTA ILLAHI…




Mufti Ismail Menk
“You’re stronger than you think. Every battle you’ve fought, every scar and wound, every stumble and fall-they’re all made you into who you are today. So take on everything that comes your way calmly with quite confident. The Almighty won’t give you more than you can bear”









No comments:

Post a Comment

Berbica lah dengan tulisan, kerna dengan tulisan kita bebas berkata-kata

Three Series dot One

Assalamulaikum, Dear pal, mike or what people call your name, Content for today, High Value Definition A  high - value man  is some...